AutoCAD Photoshop

Stuen er klar til å tas i bruk 
Oppgaven var å modellere en liten hytte, møblere den og sette materialer, lys og til slutt rendere et par bilder.  Alle møbler ble laget av meg selv, pga. Design Center sine filer var lite kooperasjonvennlige, tegne filen ble treg og uhåndterlig.  Det var veldig gøy å modellere møblene selv, men det tok en del tid som kunne blitt brukt på å perfeksjonere materialer, lys og rendering.


Første skrittet var å modellere hytten også møblene for å så sette dem inn i hytten. Neste skritt var å lyssette hytten, både inne og ute. Hytten skulle stå i en omgivelse, for dette måtte det legges inn et bakgrunnsbilde, se renderte bildene litt lengre nede.
Her var det en utfordring å finne en passende kameravinkel uten at hytten "fløy" i bildet. Det ble en del testing og prøving. Kamera setting inne i huset var neste steget, her måtte det slås av en del layers for å kunne plassere kamera inne i rommene og rendere ut bilder.
Kjøkken, ferdig lyssatt og rendert

Layouts med plantegning av 1. etage, side riss og fasade visning, pluss en liten animasjonssnutt avsluttet oppgaven.











Her et par bilder fra prosessen:

Modellering av hytter og prøverendering


Hytten satt i omgivelse


Lystesting, legge på materialer, prøve ut hvordan lyssettningen påvirker materialer

testing av lyssettningen

Plassering av kamera gjorte mens innervegg-layern var slått av,
 etter denne ble slått på igjen , var kamera halvveis inn i veggen




ferdig lyssatt og rendert stue


CAVm2 - lage egne materialer til hytten fra forrige oppgaven, ved å ta bilder av diverse materialer, dyr, planter og mennesker i nærområdet om bearbeide dem i Photoshop. Materialene skulle ha både diffuse og bump map teksturer. Av menneskene, plantene og dyrene ble det laget foilage`er.

Eksempler av selvlagede materialer, diffuse og med bump map tekstur.

Oppgaven var å sammenligne de to forskjellige metoder man kan bruke foilage og bakgrunn på - I AutoCAD, før renderingen og i Photoshop etterpå.

Redigert i Photoshop

Redigert i AutoCAD


Dag 1 - legge egne materialer på hytten, finne kameravinkel og lyssettingen. Lage cutouts til Planer Surfaces og redigerte interiør renderbildene i Photoshop.
Det oppsto problemer med renderingen underveis, programvaren hang seg opp gang etter gang - justering av innstillinger, purging, sletting av unødvendige elementer, kopiere filen og prøve å åpne filen på en annen pc - ingenting hjalp- ble tipset om å kopiere kun geometrien, lukke AutoCAD helt og åpne programmet på nytt også lime inn geometrien i en ny fil og å ikke endre noen innstillinger før en testrender er gjort - dette fungerte strålende og filen lot seg håndtere igjen.

bilder fra prosessen - la på materialer, testrendering med bakgrunnsbilde og med himmel og sol



Dag 2 - Plasserte dyr/plante/menneske på en Planar Surface og la bakgrunnsbildet inn i AutoCAD scenen. (se bilde)

Planer Surface med Cutout`s av et menneske og planter

Renderbilde fra AutoCAD tatt inn i Photoshop, la til foilage`ene og bakgrunnensbildet. Ved å kopiere layern til de enkle objektene ble skyggene simulert og med transforms og fargekorrigering ble det forskjellige elementene tilpasse hverandre. (se bilde)




Redigerte et av mine inne-bildene fra forrige oppgaven, se her resultatet: 
til venstre renderbilde fra AutoCAD og til høyre resultatet etter postprosessing i Photoshop



Personlig liker jeg å bearbeide renderbildene i Photshop, der har man flere muligheter for å redigere de forskjellige elementene, mens i AutoCAD kan man gjør en fin pre-redigere av objekter og bygninger iht. lys og retningen av hovedskyggen. Jeg føler at man fort kommer til programmets begrensninger, det er tross alt ingen bilderedigeringsprogpram som Photoshop er men et modelleringsprogram. Jeg må tilføye at jeg sikkert nådde mine begrensinger når det gjelder å håndtere det AutoCAD har å by på innen rendering, siden jeg har for lite erfaring og kunnskap for å dra full nytte av mulighetene som ligger der, men at de bare venter å bli oppdaget av meg.